Barnehagen vår

Velkommen til Lille-Strømsbu barnehage! Her kan dere lese litt om oss og vårt arbeid :) Se og lik gjerne vår åpne side på Facebook, Lille-Strømsbu barnehage. Her ligger det også litt info og bilder av aktiviteter, osv. som barna deltar på :)

Lille-Strømsbu barnehage er en privat barnehage med plass til opptil 24 barn i alderen 1-6 år.

Barnehagen åpnet dørene i 2010 og eies i dag av Ida Lynghaug og Jarl Erik Aanby. Vi holder til i Eikeliveien 14 som ligger like bak Strømmen oppvekstsenter i Arendal kommune.

Vi har et stabilt og engasjert personale som alltid setter barnet i fokus. Personalet er der for barna, gir dem omsorg, mestring, og kunnskap som er viktig å ta med seg videre i livet. I en liten barnehage som vi er har vi god tid til hvert enkelt barn, de blir sett og hørt og vi tilrettelegger hverdagen for barnas behov, og foreldrenes ønsker. Noe av det aller viktigste for oss som jobber her, og som er vårt mål, er å sikre at; alle barn og foreldre skal føle trygghet, tilhørighet og trivsel i Lille-Strømsbu barnehage.

At barn skal få være barn og at leken skal ha en sentral plass i barnehagen er veldig viktig for oss, og gjenspeiles også i det som står i rammeplanen;

«Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling». (Rammeplanen 2017, s.20)

Barna lærer av hverandre gjennom leken. De lærer seg «koder» og utvikler gode ferdigheter i sosialt samspill med andre barn. De små barna lærer av de store barna. Barna bruker hele kroppen og alle sansene når de leker, og det er som den kjente pedagogen John Dewey sier; «Learning by doing». Barna lærer gjennom å gjøre noe, og det mest naturlige for små barn å gjøre er å leke! Vi vil tilrettelegge for mye sansestimulerende lek der barna aktivt skal få bruke sine fem hovedsanser - se, høre, føle, lukte og smake. Det finnes mange ulike «typer» lek som f.eks. konstruksjonslek og regellek, men det er rolleleken som vi ser på som den viktigste leken ift. det å knytte vennskap, relasjonsbygging, felleskap og samspill i barnehagen.

Vi som voksne skal være gode rollemodeller, engasjerte og aktive deltakere i leken og som støtte i barnas utforskertrang og lærelyst.

Ofte får man høre av barna at «i dag har jeg bare lekt...», men det har skjedd mye i leken som barna ikke setter ord på. Vi har illustrert Kari Papes «leke-sol» som viser hvor stor betydning leken har for barnas utvikling, læring og danning.

Språk har stor betydning for barnets generelle trivsel, glede og utvikling. Derfor er språk og lek et av våre satsningsområder. Vi bruker mye Snakkepakken med eventyr og BRAVO-språklek (les gjerne mer på www.bravoleken.no) og ofte tilknyttet musikk og teater som virkemiddel. Vi drar også på musikk- og teaterforestillinger og andre kulturelle arrangementer for barn i byen. Barnehagen vår er i tillegg medlem av Syngende barnehager, (les gjerne mer på www.syngendebarnehage.no) hvor vi får tilgang til nytt sang og musikkmateriell og vi bruker aktivt sang, dans og musikk i alle overganger og lek og samling i barnehagen.

I tillegg satser vi på fysisk aktivitet og utedager. Vi har vår egen asfalterte sykkelbane, og er i gymsalen en dag i uken. Lavvoen i skogen, og vår egen "Lilleheia" og "Storeheia" innbyr til tur, og er ofte i bruk. Der lager vi bål, tilbereder enkle  måltider, eller spiser medbrakt niste. Vi er også heldige som har vår egen grillhytte som brukes mye hele året.

Barnehagen har et fantastisk uteareal på 2500 kvm, hvor barna kan kjenne gress under føttene. Hagen vår bugner av rips og plommer, og vi har vår egen grønnsakshage hvor barna får være med på hele prosessen fra frød i jorden til mat på bordet. Barnehagen byr dessuten på et variert og sunt varmt middagsmåltid to-tre dager i uken.

Vi samarbeider også med andre barnehager, og arrangerer aktivitetsdager, etc. Dette er supert for barna. Da får de muligheten til å utfolde seg i et annet "terreng" enn det de er vandt til, og skape gode relasjoner med andre barn, og blir kjent i nærmiljøet rundt barnehagen og byen vår.

For mer informasjon om oss og vårt arbeid kan dere gjerne gå inn å kikke på vår årsplan og lik gjerne vår Facebookside :)

Ta gjerne kontakt dersom dere lurer på noe mer, eller ønsker å komme på besøk :)