Samarbeid med hjemmet

Som det står i rammeplanen, jf. Barnehageloven § 1, så skal barnehagen og hjemmet samarbeide om å «..ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling». «Samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen skal alltid ha barnets beste som mål. Foreldrene og barnehagens personale har et felles ansvar for barnets trivsel og utvikling». (Rammeplanen 2017, s.29).

I Lille-Strømsbu barnehage er vi i personalet veldig opptatt av at vi har et godt samarbeid med alle barnas foreldre/foresatte. Dere kjenner deres barn best! Vår jobb er å sikre at barna får en trygg og god barnehagehverdag med variert pedagogisk aktivitet i lek og samspill med andre barn. Vi ønsker god kommunikasjon med dere foreldre og da er alt av tilbakemeldinger angående barna deres viktig for oss. Barnets beste skal alltid være i fokus og vi tilrettelegger for at barna deres skal få så god barnehagehverdag som mulig.

Samtaler ved levering og henting, om hvordan barnet har hatt det hjemme og i barnehagen er vi opptatt av å snakke om. Det er disse hverdagslige samtalene, i tillegg til de individuelle foreldresamtalene, som er de viktigste ift. tilrettelegging, osv. for barnet. To ganger i året, på høsten og våren, har vi individuelle foreldresamtaler og her tar vi opp ulike saker og tema som f.eks. barnets sosiale utvikling. Dersom dere ønsker flere samtaler i løpet av året er det bare å ta kontakt.

«På individnivå (her menes de individuelle foreldresamtalene), skal barnehagen legge til rette for at foreldrene og barnehagen jevnlig kan utveksle observasjoner og vurderinger knyttet til enkeltbarnets helse, trivsel, erfaringer, utvikling og læring. Barnehagen skal begrunne sine vurderinger overfor foreldrene og ta hensyn til foreldrenes synspunkter. Samarbeidet skal sikre at foreldrene får medvirke til den individuelle tilretteleggingen av tilbudet». (Rammeplanen 2017, s. 29)

Vi ønsker også gjerne at dere, dersom dere har noen, kommer med tips til aktiviteter, steder vi kan besøke, etc. Det ligger nok en del ressurser og kunnskap hos dere som vi hadde satt pris på å dra nytte av i barnehagen. Kanskje finnes det en brannmann eller sykepleier blant dere?

Mer informasjon om samarbeidet mellom barnehagen og hjemmet finner dere i årsplanen 2020/2021.