Førskolegruppen og overgang til skolen

Førskolegruppen jobber spesielt med skoleforberedende aktiviteter og selvstendighetstrening.

Noe av det førskolebarna får delta på:

• Ta hensyn til hverandre og være en god venn/lekekamerat
  • Kjenne igjen og skrive sitt eget navn
  • Selvstendighet ift. påkledning og toalettbesøk
  • Ta vare på sine ting, holde orden
  • Vise respekt og anerkjenne ulikheter hos andre mennesker
  • Ta imot beskjeder - utføre arbeid
  • Rosarussmarkering
  • Skolebesøk
  • Treffe andre førskolebarn fra samme skolekrets
  • Vanntilvenning (vinter/vår 2020, dersom vi får tilskudd)
  • Temasamlinger «Kroppen er min»

Vi leker med tall, bokstaver og former, rim og regler, undrer oss over sammenhenger, tar oss tid til samtaler, og mye mer 😊 Førskoleboken «Trampoline» jobber vi som regel med hvert år. Boken er et lærerikt verktøy, og den gir barna en felleskunnskap innen de ulike temaene som de vil møte på skolen.

Førskolebarna skal lære om hvordan de kan hjelpe andre og utføre enkel førstehjelp. De blir kjent med dukken «Henry» som stadig vekk skader seg i barnehagen. Barnehagen vår er medlem i barnas trafikklubb gjennom Trygg trafikk, og gjennom ulike oppgaver skal de også lære om trafikk, og hvordan man ferdes trygt i og ved trafikken.

Førskolebarna skal få oppleve at det er visse likheter og sammenhenger mellom barnehagen og skolen, og vi skal hjelpe dem å styrke deres selvfølelse, selvtillit og støtte dem i troen på seg selv og egne evner i møte med skolen.

«De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Barnehagen skal legge til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen.» (Rammeplanen 2017, s. 33-34)

Vi vil gjøre det beste vi kan, for at overgangen fra barnehagen til skolen skal bli så god og trygg som mulig for barna som begynner i 1 klasse. Retningslinjer gitt av kommunen ift. overgang barnehage-skole følges opp, og vi setter av tid til foreldresamtale på våren hvor overgangsskjema til skolen skrives i samarbeid med dere foreldre. Vi har et godt samarbeid med skolen og sfo, noe vi ser er utrolig viktig. Vi blir informert om når førskolebarna skal ha førskoledager på skolen og sfo på våren/sommeren og vi blir bedt med på besøksdag sammen med andre førskolebarn fra andre barnehager.

Mer informasjon om førskolegruppen og overgangen fra barnehage til skole finner dere i årsplanen 2020/2021