Nye barn og tilvenning i barnehagen

For små barn er det å skulle begynne i barnehagen en veldig stor omveltning og forandring i livet. De skal nå på sin første «reise» for å oppdage verden uten mamma eller pappa som er tilstede hele dagen. De skal møte nye voksne og barn i ukjente omgivelser og knytte nye relasjoner.

Det er spesielt viktig i denne første tiden av barnets møte med barnehagen at vi som barnehagepersonell har et tett og godt samarbeid med hjemmet. Alle barn trenger en trygg tilknytning for å sikre trivsel og utvikling, og det er vår oppgave å tilrettelegge for dette for hvert enkelt barn. Vi skal se dem, gi omsorg og støtte deres utforskertrang.

«Tilknytning er en livsnødvendig prosess som resulterer i et bånd mellom barnet og omsorgspersonen/tilknytningspersonen. Tilknytning er nødvendig for å sikre egen trygghet og overlevelse».

(Broberg Hagström, Broberg, «Tilknytning i barnehagen. Hva betyr trygghet for lek og læring?», 2013.)

Tilknytningspersonens hovedoppgave (foreldrene og barnehagens personell) er å fungere som en sikker havn, det vil si ta imot barnet når det har behov for trøst og omsorg, og å være en trygg base for barnets utforsking, lek og læring. Dette er beskrevet i en modell kalt «trygghetssirkelen» (circle of security). Denne modellen er utviklet for å se barnets behov og hvordan den voksne kan tilfredsstille disse på en god måte.

(Cooper, Hoffmann, Marvin og Powell, 1999)

Den ordinære tilvenningsperioden som har vært vanlig hos oss og i de fleste andre barnehager er tre dager. Det er som regel ikke tilstrekkelig for så små barn (0-3 år) å klare og opparbeide nye trygge relasjoner på nytt sted på bare tre dager. Vi ønsker å strekke ut tilvenningsperioden med flere dager, gjerne en hel uke, og at foreldrene er fleksible og lett tilgjengelige den andre uka.

Tilvenningsperioden tilrettelegges etter foreldrenes, men først og fremst etter barnas behov. Noen barn bruker kortere tid på å bli trygg og knytte nye relasjoner, mens andre trenger lenger tid. Vi setter av tid til oppstarts samtale helt i starten av tilvenningsperioden for å bli best mulig kjent med barnet og foreldrene. Etter noen uker tar vi en oppfølgingssamtale for å evaluere oppstarten og tilrettelegge for barnet i tiden videre i barnehagen.

Les gjerne mer om bruk av trygghetssirkelen i tilvenningsperioden i artikkelen på barnehage.no