Hygiene og sykdom

Retningslinjer ved de mest vanlige sykdomstilfellene;

• Feber: Barnet skal ha en feberfri dag hjemme.
  • Omgangssyke: Hjemme 48 timer etter siste oppkast.
  • Diare: Hjemme 48 timer, magen må stabilisere seg.
  • Vannkopper: Tørre skorper på vannkoppene.
  • Øyekatarr: Barnet kan i barnehagen når behandling er påbegynt.
  • Brennkopper: Når sårene ikke vesker, kan barnet komme i barnehagen.
  • Barnemark:Hvis symptomer som kløe i rumpa og vond mage, kontakt lege og start behandling. Barnet kan gå i barnehagen etter kur er startet.
  • Lus: Behandling må påbegynnes så fort som mulig etter at lus eller egg er oppdaget.                    Barnet kan gå i barnehagen etter kur er startet.

Vi følger alltid retningslinjene som er gitt av folkehelseinstituttet www.fhi.no eller norsk helse informasjon www.nhi.no.  Ved noen tilfeller av sykdom tar vi kontakt med fylkeslegen for råd. Dere vil få utdelt skriv og info angående retningslinjer som skal følges ved andre sykdomstilfeller.

Barnets generelle allmenntilstand er avgjørende for om barnet kan være i barnehagen eller ikke. Vi tenker alltid på barnets beste, og gir straks beskjed til foreldrene dersom vi føler at barnets allmenntilstand ikke er tilstrekkelig god nok til at han/hun kan være i barnehagen. Barnet MÅ kunne følge alle aktiviteter i barnehagen både inne og ute. Medisinering av barn skal være i samråd med lege. Vi gir ikke smertestillende eller andre medisiner uten bekreftelse fra lege. Dersom et barn må ha medisinering i løpet av dagen i barnehagen, må styrer eller avtalt personell signere et medisinerings-skjema. Vi må i tillegg ha originalemballasjen til de ulike medisinene hvor det står navnet på medisinen, hvordan den skal gis, barnets navn, lege og signatur fra apoteket som skrev ut medisinen.

De minste barna er sårbare det første året. De skal ut av det trygge redet og inn i en ny hverdag sammen med mange andre barn. Disse små er mer mottagelige for bakterier og virus, enn de som har opparbeidet seg et godt rustet immunforsvar gjennom noen år i barnehage.

Retningslinjer ift. smittevern når det gjelder Covid-19 (Koronaviruset);

Vi har måtte ta del i den felles dugnaden som har foregått siden mars 2020 for å forhindre spredning. De viktigste retningslinjene og smittevernsreglene som vi fortsatt følger i vår barnehage er;

• Vaske hender/antibac når du kommer og går fra barnehagen. Barna skal vaske hendene straks de blir levert, en av personalet følger dem inn og hjelper til.
  • Hold avstand til andre (gjelder spesielt for voksne), minst 1 meter.

I garderoben er det størst utfordring ift. 1 meter avstand. Vent «i kø» på utsiden dersom det blir levert og hentet mange barn samtidig.

• Host og nys i armkroken og vask/antibac hendene straks.
  • Ved symptomer på forkjølelse skal barnet holdes hjemme. Snakk med fastlege ang. eventuell testing av covid-19. Barnet skal holdes hjemme minst en dag etter symptomfri. Foreldre som har symptomer skal ikke levere eller hente barnet i barnehagen.
  • Skjerpet renhold i barnehagen.

Alle barnehager i Norge følger en smittevernsveileder som er utarbeidet av utdanningsdirektoratet. Nå i oppstarten av nytt barnehageår er vi på det som kalles «gult nivå» i trafikklysmodellen i smittevernsveilederen. På gult nivå kan vi i Lille-Strømsbu barnehage anse hele barnegruppa som «en avdeling» siden vi per dags dato har maks 16 barn totalt. Endringer kan skje i løpet av barnehageåret, men dere vil få fortløpende beskjed. Dere kan lese mer om trafikklysmodellen og smittevernsveilederen på;